Průvodce po Číně-vlaky

Užitečné rady: Jak cestovat v Číně vlakem?

Průvodce po Číně: vlaky

Není tajemstvím, že čínské noční vlaky jsou skvělé, když jedete na druhou stranu Číny, a noční autobusy jsou skvělou alternativou pro vaši peněženku. Cesta čínskými rychlíky bude ale nezapomenutelný zážitek a určitě bude jiný, než jakýkoli, který jste zatím měli.

Předtím, než začneme, doporučujeme se podívat na toto video. Popisuje totiž vznik železnic v Číně během deseti let.

Čína je hodně velká země. Rychlovlaky jsou v podstatě jediná možnost, jak se setkat s přáteli a rodinou z různých cípů všech možných provincií.

Je pravda, že cesta vlakem tady není nic levného. Na druhou stranu je to skvělá zkušenost, kterou byste si minimálně jednou měli během svého studia, cestování nebo práce v Číně dopřát.

China High-Speed Rail - As efficient as you'd wish for!

Čínský rychlovlak – tak luxusní jak jen může být

oficiální definice čínského rychlovlaku: 

Nově postavený rychlovlak věnovaný pasažérům a jejich pohodlí designovaný pro elektrickou vícenásobnou jednotku (EMU), vlaky které nejednou méně než 250 km/h, na které počáteční hodnoty nepřesahují  200 km/h.

Čínská železnice je největší na celém světě. Rozpíná se po celé zemi a prochází třiceti ze třiceti tří provincií, tvořících Čínu. Celá její délka dosahuje 27,000km, Což jsou dvě třetiny všech světových rychlodrah. A k tomu pořád roste!

Typy rychlovlaků

vysokorychlostní železnice čínsky: gaotie 高铁

Existují ti typy tříd. Třída C, třída G a třída D.

Třída C

Tato třída se využívá pro kratší vzdálenosti, například pravidelně jezdí mezi Tianjinem a Pekingem.

Třída G

‘G’ jako Gaotie! Nejpoužívanější třída v Číně, jezdí minimálně 250 km/h a většinou ji najdete na kolejích speciálně navržených pro dráhy s minimální rychlostí 300km/h. To není úplně pomalé!

Třída D

‘D’ jako Dongche 动车, nejpomalejší možná třída, tedy v podstatě obyčejný vlak.

Jak rychlé jsou čínské rychlovlaky?

china high-speed rail

Čínské rychlovlaky se většinou pohybují rychlostí 300 – 350 km/h.

Nejrychlejší vlak v celé Číně jedí trasu Šanghaj– Maglev. Tento fakt byl změřen pomocí špičkové provozní rychlosti. Může dosáhnout rychlosti až neuvěřitelných 431 km/h! Bohužel se tento vlak nemůže do podobných rychlostí dostat, kvůli tomu, že je dráha moc krátká… Většinou se tedy pohybuje rychlostí 245.5 km/h.

Proč byste měli cestovat rychlovlaky?

Jediná věc, která stojí za zamyšlení, proč nejet jiným vlakem, nebo autobusem, je cena… Gaotie není zrovna nejlevnější na světě, ale ve většině případů stojí za to, si připlatit.

  1. Rychlost
    Nejrychlejší na světě. Takové jsou čínské rychlodráhy. Takže, pokud ovšem nechcete letět, je to nejrychlejší možný způsob, jak se dostat z místa A do místa B. Navíc, luxus toho, že jízda je plynulá, nedrncá (a taky je bez turbulencí!), je k nezaplacení…
  2. Dostupnost
    Představte si, že chcete navštívit 30 ze všech 33 provincií. Na to prostě potřebujete pohodlí. Ve srovnání s letadlem, nádraží bývají často mnohem blíž k centru města, než letiště (pokud se tedy nebavíme o Šanghaji), takže ušetříte za taxi do města. S tím ovšem souvisí i to, že je těžké sehnat místenky, protože bývají vyprodané dávno dopředu.
  3. china high-speed rail

    Čínský rychlovlak: druhá třída

    Pohodlí
    Máte hodně možností, z čeho vybrat. Ale napříč třídami, od luxusu až po tu nejobyčejnější a nejlevnější, nabízejí všechny velký komfort. Je tu hodně místa, sedadla jsou velká a máte dost místa i na to, procházet se v uličkách, a to kdykoli během jízdy, což v letadle nemůžete. Jedna z mála věcí, která není jiná, než v letadle, je zakázané kouření. Můžete se ale připojit k pánům, kteří si odskočí do dveří na rychlou cigaretku během třicetisekundové pauzy určené k nástupu nových pasažérů.

  4. Přesnost
    Na rozdíl od klasických čínských vlaků, které se stejně zpožďují jen výjimečně, je v podstatě nemožné, aby se rychlovlak v Číně zpozdil.

Kam všude se můžete díky rychlovlaku podívat?

Nezapomeňte na to, že v roce 2008, kdy byla první rychlodráha postavena, měly být vybudovány celkově jen dvě železnice tohoto typu!

china high speed rail

Mapa všech současných železnic pro rychlovlaky (zdroj: Wikipedia)

Je vidět, že železnice se rozrůstá opravdu rychle a výstavba pořád ještě nekončí.Nejnovější otevřená rychlo-železnice je trasa Peking-Hong Kong, otevřená v roce 2018. Cesta trvá „jen“ devět hodin a cenově vychází takto:

Business Class  – CNY 3,369

První třída – CNY 1,724

Druhá třída – CNY 1,077

Když využíváte rychlodráhy, není nic jednoduššího, než objevit všechny zákoutí tak krásné a rozmanité země, jako je Čína.

Osm směrů vertikálně

  1. Pobřežní průjezd
  2. Beijing–Šanghaj
  3. Beijing–Hong Kong (Taipei)
  4. Harbin–Hong Kong (Macau)
  5. Hohhot–Nanning
  6. Beijing–Kunming
  7. Baotou (Yinchuan)–Hainan
  8. Lanzhou (Xining)–Guangzhou

Osm směrů horizontálně

  1. Suifenhe–Manzhouli
  2. Beijing–Lanzhou
  3. Qingdao–Yinchuan
  4. Eurasia Continental Bridge
  5. Yangtze River
  6. ŠanghajKunming
  7. Xiamen–Chongqing
  8. Guangzhou–Kunming

Nejdelší linka na světě: Beijing – Guangzhou

Nejrychlejší linka na světě: Beijing – Šanghaj

První komerční železnice využívající magnetickou levitaci:  Šanghaj–Maglev

Napsat komentář

You will get a reply from us
Your email address will not be published. Name and Email are required.

Tento web používá soubory cookie, aby vám zajistil co nejlepší zážitek z našich webových stránek.

Další informace